Piket coaching & ondersteuning

Sporten als middel tegen ziekten en virussen

In mijn praktijk merk ik elke dag dat veel mensen sporten vooral associëren met afvallen. Het moge duidelijk zijn dat wanneer je op de juiste manier sport, je vetpercentage omlaag gaat en je conditie verbetert. Je gaat hiermee dus inderdaad overgewicht tegen, maar uiteraard wel in combinatie met gezonde voeding.

De meeste mensen weten daarnaast ook nog wel te benoemen dat ze zich mentaal beter voelen door te sporten, maar weet je ook dat sporten daadwerkelijk ziektes tegen kan gaan?

De mens is gemaakt om te bewegen

Wij mensen hebben een prachtig beweegapparaat tot onze beschikking. Met armen, benen, spieren, gewrichten en een zenuwstelsel dat alles coördineert. In de oertijd kon je alleen overleven door optimaal gebruik te maken van dit apparaat, maar ook nu nog is voldoende beweging essentieel voor je gezondheid. Het lichaam heeft een natuurlijke behoefte om in beweging te zijn. Beweeg je niet of te weinig, dan liggen allerlei fysieke- en mentale klachten op de loer.

Ziekten tegengaan met bewegen

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er een sterk verband is tussen fysieke inspanning en het risico op minstens 1 van de 5 meest voorkomende ziekten: borst- en darmkanker, diabetes, hart- en vaatziekten en beroertes. Ook bestaat er een vermoeden dat veel bewegen er voor zorgt dat je immuuncellen extra geactiveerd worden en sneller door het lichaam gaan bewegen, waardoor indringers, zoals virussen, weinig tot geen kans hebben. Wetenschappelijke onderbouwing hierover ontbreekt nog, maar in elk geval is het wel duidelijk dat door te bewegen tal van lichaamsfuncties verbeteren. Je longen ventileren beter als je regelmatig sport, je spierkracht neemt toe, wat ook goed is voor je botten en gewrichten, je slaapt beter en er zijn nog veel meer voordelen.

Door te sporten voorkom je ook dat je lichamelijke klachten krijgt als je ouder wordt. Klachten waardoor je minder mobiel raakt en daardoor afhankelijker. Met sporten zorg je ervoor dat je zo lang mogelijk, zo goed mogelijk door het leven kan gaan.

Sporten en het brein

Ook in je brein komen allerlei processen op gang als je gaat bewegen. Zelf ondervind je waarschijnlijk ook dat je je goed voelt nadat je je best gedaan hebt in de sportschool of tijdens je hardloop rondje. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig sporten en bewegen minder risico lopen om depressieve symptomen te ontwikkelen of hier sneller van te herstellen en dat hun lichaam efficiënter omgaat met angst en stress.

Wetenschapper Richard Bailey ontwikkelde het “Human Capital Model” wat maar liefst 88 positieve effecten op zes kernwaarden van sport en bewegen weergeeft op zowel fysiek als mentaal gebied! Sport en bewegen zijn dus essentieel voor een goede gezondheid.

Wat is het verschil tussen sporten en bewegen?

De termen beweging, training en sporten worden vaak door elkaar gebruikt. Onder beweging worden alle laagdrempelige, vrijblijvende fysieke inspanningen verstaan zonder trainingsdoel. Daar vallen dus onder andere ook huishoudelijke bezigheden, tuinieren en de hond uit laten onder.

Training is een doelgerichte vorm van fysieke inspanning, waarbij het de bedoeling is dat het persoonlijke prestatievermogen stijgt. Door training op een juiste manier uit te voeren, word je beter in wat je doet. Alle training is dus beweging, maar niet alle beweging is training.

Daarnaast heb je nog de vorm van sportbeoefening, wat we sporten noemen. Vormen zijn bijvoorbeeld voetbal, tennis, hardlopen of fietsen. Deze sportvormen zijn vaak competitief (tegen anderen of jezelf) en training is noodzakelijk om de sport goed te kunnen uitvoeren.

Hoe vaak moet je sporten om ziektes tegen te gaan?

Overal hoor je dat je een half uurtje matig intensief moet bewegen voor je gezondheid. Dit betekent dat je tijdens het wandelen dan nog net een gesprek moet kunnen voeren. Zeker wanneer je minder actief bent gedurende de dag is dit een goede richtlijn voor een gezond leven, uiteraard in combinatie met factoren als voeding, mindset en sociale contacten. De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) raadt deze 30 minuten per dag ook aan.

Uit diverse studies komt wel naar voren dat dit niet voldoende is om je daadwerkelijk tegen ziektes te kunnen weren. Hiervoor zou 1 tot 2 uur per dag volstaan. Deze uren hoef je niet allemaal zwetend door te brengen. Het gaat erom dat je deze uren besteed aan zowel zware- als minder zware fysieke activiteiten.

Zitten is het nieuwe roken

Veel mensen lukt het nog wel om eens per week te sporten, maar uit onderzoeken blijkt dat ook deze mensen toch nog te veel zitten op een dag en dat dit ook zeer nadelig is voor de gezondheid. Zitten wordt niet voor niets het ‘nieuwe roken’ genoemd. Dit geldt zelfs voor fanatieke sporters! Te veel zitten kan op den duur leiden tot chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten en op kortere termijn tot klachten aan je spieren, pezen en gewrichten.  

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Bewegen is dus erg belangrijk voor je totale gezondheid, op welke leeftijd dan ook! Dagelijks matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, traplopen e.d.) zou afgewisseld moeten worden met een aantal keer per week intensiever sporten. Het is belangrijk om een sport te kiezen waar je plezier in hebt, zodat je het ook vol kan houden. Daarnaast is het goed je bewust te worden van je zitgedrag gedurende de dag. Sta bijvoorbeeld elk uur even op om iets te pakken of te doen.

Alleen door aandacht te hebben voor jouw manier van bewegen in combinatie met een gezonde leefstijl in het algemeen, heb je minder kans op het oplopen van virussen en chronische ziekten en zal minder snel klachten krijgen aan je spieren, pezen en gewrichten.

Als beweegcoach kan ik je ondersteunen in het vinden van de juiste vorm van bewegen. Ook als je al regelmatig beweegt, maar graag meer wil bewegen of een trainingsschema wil, neem dan gerust contact met mij op.

Liefs,
Daniëlle